STATUT
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 12
w Warszawie, ul. Dzielna 1
PODSTAWY PRAWNE:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 poz. 60 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. (Dz.U. Nr 223, poz. 1869 ze zm.);
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz.199) z późniejszymi zmianami.
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 12, zwana dalej „Poradnią”, jest publiczną placówką oświatową przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z terenu północnej części Dzielnicy Śródmieście, określanego przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Poradnia udziela pomocy dzieciom, uczniom, ich rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni oraz dzieciom nieuczęszczającym do przedszkoli i szkół zamieszkującym na terenie działania Poradni.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
§ 2
- Organem prowadzącym Poradnię jest Miasto Stołeczne Warszawa.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Siedziba Poradni mieści się w Warszawie, przy ulicy Dzielnej 1a.
- W zależności od potrzeb Poradnia może prowadzić działalność w innych obiektach niż wymienione w ust.za zgodą organu prowadzącego.
- Poradnia może posiadać filie.
Rozdział II. Cele i zadania
§ 3
Celem działania Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży, od urodzenia do ukończenia szkoły ponadpodstawowej, profesjonalnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 4
1. Do zadań Poradni należy w szczególności:
a) diagnozowanie dzieci i młodzieży mające w szczególności na celu określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienie mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazanie sposobu rozwiązania tego problemu;b) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach dostosowanych do zdiagnozowanych potrzeb;
c) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
d) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Poradnia realizuje swoje zadania poprzez:
a) diagnozowanie,
b) opiniowanie,
c) orzekanie
d) działalność terapeutyczną,
e) prowadzenie grup wsparcia,
f) prowadzenie mediacji,
g) interwencję kryzysową,
h) działalność profilaktyczną,
i) poradnictwo,
j) konsultacje,
k) działalność informacyjno – edukacyjną.
3. W zakresie diagnozowania i opiniowania Poradnia:
a) prowadzi badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne oraz związane z doradztwem zawodowym dzieci i młodzieży zgłaszających się lub zgłaszanych przez rodziców/opiekunów prawnych, w celu rozpoznania ich problemów w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym,
b) określa dysharmonie rozwojowe oraz zaburzenia o charakterze poznawczym i emocjonalno-społecznym i związane z nimi potrzeby oraz najlepiej rozwinięte sfery rozwojowe, w tym predyspozycje i uzdolnienia;
c) bada poziom dojrzałości poznawczej, emocjonalnej, społecznej dzieci i młodzieży,
d) zaleca odpowiednie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane przez Poradnię, przedszkole, szkołę lub inne placówki diagnostyczno-terapeutyczne,
e) orzeka w sprawie nauczania specjalnego i indywidualnego zgodnie z odpowiednimi przepisami oraz opiniuje w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju.
4. W zakresie działalności terapeutycznej Poradnia:
a) prowadzi formy indywidualnej i grupowej terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej oraz zajęcia socjoterapeutyczne zgodnie z potrzebami dziecka,
b) wspomaga działalność terapeutyczną w szkołach i innych placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych, udzielając konsultacji i pomocy merytorycznej.
5. W zakresie poradnictwa i konsultacji Poradnia:
a) prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne dla rodziców i nauczycieli;
b) udziela pomocy dzieciom i młodzieży oraz informacji rodzicom w zakresie planowania kształcenia i kariery zawodowej oraz wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
6. W zakresie działalności profilaktycznej:
a) prowadzi oddziaływania profilaktyczne mające na celu określenie poziomu rozwoju dzieci młodszych w poszczególnych sferach rozwoju,
b) prowadzi oddziaływania rozwijające funkcje poznawcze,
c) prowadzi zajęcia psychoedukacyjne mające na celu profilaktykę zaburzeń emocjonalno-społecznych i zaburzeń komunikacji oraz przekazywania wiedzy związanej ze zdrowiem psychicznym;
d) prowadzi doradztwo psychologiczno-pedagogiczne dla dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli i wychowawców,
e) prowadzi oddziaływania mające na celu kształtowanie umiejętności wychowawczych.
§ 5
- Poradnia realizuje swoje zadania we współpracy z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oświatowymi, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami pracującymi na rzecz dzieci, młodzieży, rodziny oraz nauczycieli.
- Celem współpracy z publicznymi przedszkolami, szkołami i placówkami oświatowymi jest realizacja zadań wynikających z aktualnego rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Celem współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli jest zapewnienie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom, psychologom i pedagogom zatrudnionym w placówkach oświatowych.
- Celem współpracy z innymi poradniami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami pracującymi na rzecz dzieci, młodzieży, rodziny oraz nauczycieli jest kontynuowanie opieki nad klientami i realizowanie wspólnych projektów na rzecz oświaty.
Rozdział III. Organy i ich kompetencje
§ 6
1. Organami Poradni są:
b) Dyrektor,
c) Rada Pedagogiczna.
§ 7
1. Do kompetencji dyrektora należy:
a) kierowanie Poradnią oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad zatrudnionymi pracownikami;
c) przewodniczenie zebraniom Rady Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał o charakterze stanowiącym,
d) zarządzanie środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji Poradni oraz organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Poradni;
e) dbanie o właściwe warunki pracy i dobrą atmosferę panującą w placówce;
f) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w niej pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi. Z racji pełnienia tej funkcji decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania pracowników Poradni;
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom;
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Poradni;
§ 8
- Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni. W jej zebraniach mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez Przewodniczącego, za zgodą lub na prośbę Rady.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są zwoływane z inicjatywy jej Przewodniczącego, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego Poradnię lub co najmniej jednej trzeciej członków Rady.
- Zebrania Rady są organizowane w miarę bieżących potrzeb, jednak nie rzadziej niż trzy razy w roku – na rozpoczęcie, półrocze i zakończenie roku szkolnego.
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej przygotowuje i prowadzi zebrania Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem Rady.
§ 9
1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planów pracy merytorycznej,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce po zaopiniowaniu ich przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny i organ prowadzący,
c) opiniowanie organizacji pracy placówki,
d) opiniowanie projektu planu finansowego,
e) opiniowanie propozycji Dyrektora w sprawie przyznawania nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
f) opiniowanie w zakresie powierzania nauczycielom funkcji kierowniczych w placówce,
g) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
h) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez oraz sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
2. Szczegółową organizację i zakres działania Rady Pedagogicznej Poradni określa „Regulamin Rady Pedagogicznej”.
§ 10
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy jej członków.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Pracownicy Poradni są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste klientów lub pracowników Poradni.
§ 11
1. Zasady współdziałania organów Poradni:
a) każdy z organów ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji;
b) dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w § 14. ust.1, niezgodnych z przepisami prawa, zawiadamiając o tym organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
c) sytuacje konfliktowe między organami Poradni rozstrzygane są pomiędzy stronami sporu na posiedzeniu rady pedagogicznej zwoływanym w celu rozwiązania sporu i prowadzonym pod przewodnictwem Dyrektora Poradni.
d) Dyrektor Poradni i Rada Pedagogiczna podejmują działania na rzecz rozwiązywania sporów powstałych między dwoma organami poprzez negocjacje prowadzone w oparciu o rzeczowe argumenty,
e) w przypadku niemożności rozwiązania sporu Rada Pedagogiczna powołuje mediatora celem podjęcia próby rozwiązania sporu. Mediatorem jest członek rady pedagogicznej.
f) w przypadku niemożności rozwiązania sporu przy pomocy mediatora, Dyrektor Poradni zwraca się z prośbą o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od przedmiotu sporu.
Rozdział IV. Organizacja pracy Poradni
§ 12
- Poradnią kieruje dyrektor.
- W Poradni może być utworzone, za zgodą organu prowadzącego Poradnię, stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze.
- Poradnia może posiadać filie.
§ 13
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych oraz pracowników administracji i obsługi. Zadania Poradni mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pracownicy pedagogiczni realizują powierzone zadania na terenie Poradni oraz poza Poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
- Każdy pracownik Poradni otrzymuje na poszczególne lata szkolne indywidualny zakres stałych obowiązków i dodatkowych zadań do realizacji opracowany przez Dyrektora Poradni. Potwierdzony przez pracownika dokument jest przechowywany w jego aktach osobowych.
§ 14
Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy na zasadach przewidzianych obowiązującymi przepisami prawa.
§ 15
1. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego Planu Pracy oraz planu finansowego Poradni – w określonym terminie przez organ prowadzący i zatwierdzony przez organ prowadzący do dnia 25 maja danego roku.
2. Arkusz organizacji Poradni zawiera dane dotyczące liczby pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin ich pracy oraz inne dane zgodne z aktualnymi wymogami prawa.
§ 16
1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
a) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer nadany przez Poradnię, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
b) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierające numer porządkowy, o którym mowa w punkcie pierwszym, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia;
c) teczki indywidualne badanych klientów, zawierające dokumentację prowadzonych badań i zapis podejmowanych na rzecz klienta działań;
d) dzienniki zajęć pracowników pedagogicznych Poradni;
e) księgi protokołów z posiedzeń Zespołu Orzekającego;
f) inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Dokumentacja, o której mowa w ust.1, może być prowadzona także w formie elektronicznej przy spełnieniu warunków określonych obowiązującymi przepisami.
Rozdział V: Ochrona danych osobowych
§ 17
1. Dyrektor jako Administrator, w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji.
2. Dyrektor realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe osób korzystających z pomocy poradni, rodziców, opiekunów prawnych oraz pracowników i współpracowników placówki.
3. Dyrektor sprawuje nadzór poprzez wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych Osobowych realizującego przepisy prawa ochrony danych osobowych w zakresie zadań wymienionych w pkt 1 i 2, w zgodności z art. 39 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016 r).
4. Inspektor Ochrony Danych Osobowych podlega bezpośrednio administratorowi zgodnie z przepisami prawa o ochronie danych osobowych.
§ 18
-
-
- Nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych osobowych.
- Do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych placówki w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa.
-
§ 19
Do obowiązków pracowników administracji i obsługi należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień, zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe
§ 20
Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych przez odrębne przepisy.
§ 21
Poradnia używa pieczęci urzędowych okrągłej i podłużnej.
§ 22
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem obowiązują postanowienia przepisów zawartych w nadrzędnych aktach prawnych, szczególnie wymienionych w §1.
§ 23
Statut wchodzi w życie po uchwaleniu przez Radę Pedagogiczną Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 12.
Uchwalony przez Radę Pedagogiczną
w dniu 12 czerwca 2018 r.
Najnowsze komentarze